مجموعه های آموزشی
طراحی فضاهای آموزشی
احداث فضاهای آموزشی به عنوان یکی از عوامل اصلی و مؤثر در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد. از آنجا که ویژگی های فضایی و کالبدی واحد آموزشی به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار بر میزان فراگیری دانش اموزان شناخته شده است، تدوین اصول، ضوابط و معیارهای علمی و فنی برای ساخت این قبیل فضاها لازم و ضروری می باشد. گرچه تا کنون مطالعات محدودی در زمینه طراحی فضاهای آموزشی صورت گرفته است ولی این مطالعات منطبق با نیازهای آموزشی نبوده و هنوز هم بیاری از نارسایی ها در این فضاها به چشم می خورد. در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه سازمان مسئول تهیه، تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل های طرح های عمرانی است، تهیه ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی را ضروری دانسته و با همکاری سازمان نوسازی مدارس نسبت به تهیه و انتشار نشریه 697 اقدام نموده است.
ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی
هدف از تهیه و انتشار مجموعه حاضر تهیه ضوابط و معیارهایی است که منتج به ایجاد فضاهای آموزشی بهینه و متناسب برای ارتقاء کیفیت نظام آموزشی می گردد. این نشریه با عنوان « ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی» برای مدارس ابتدایی و متوسطه تدوین شده است. این مجموعه با در نظر گرفتن سیاست های نظام آموزشی و تربیتی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و نیز تأمین فضاهای آموزشی لازم برای مدارس شهری و روستایی، سرانه فضاهای مورد نیاز را در طبقه بندی های متعارف ارائه می نماید.
در انتها نمونه ای از مجموعه آموزشی ویکتوریا در استرالیا را مشاهده میکنید...